STIENS – De bouw van de nieuwe wijk Steenslân II in Stiens kan in 2026 beginnen, hoopt de gemeente. Dertig procent bestaat uit sociale huurwoningen.
Dit blijkt uit de plannen die burgemeester en wethouders van Leeuwarden deze zomer hebben vastgesteld. De gemeenteraad moet na de zomer een definitief besluit nemen over het nieuwe bestemmingsplan.
In het begin van de plannenmakerij was nog sprake van 90 woningen, later zouden het er 103 worden. Dit waren er echter nog altijd te weinig om verlies op de gemeentelijke exploitatie te voorkomen, bleek dit jaar.
Daarom zijn twee vrije kavels gesplitst, zodat er vier twee-onder-een-kappers op passen. In totaal komen er dus 105 woningen.
De wijk bestaat uit een mix van ‘rijwoningen, twee-onder-een-kapwoningen, vrijstaande woningen, arken en appartementen’. Dertig procent is bedoeld voor sociale huur: het gaat om 31 huizen van corporatie WoonFriesland.
Er komt veel water in de wijk. De bruggen in het gebied worden doorvaarbaar voor schepen tot 2,5 meter hoogte. De reacties op het plan waren tot nu toe overwegend positief, constateren B en W, maar er kwamen ook enkele kritische reacties op het voorontwerp van het bestemmingsplan. Over de Brêgeleane bestaat veel discussie, merken B en W. Deze weg scheidt Steenslân II van de bestaande bebouwing in Stiens. ‘Een terugkerend thema betreft het al dan niet aanleggen van een vrijliggend fietspad langs de Brêgeleane.’
In Stiens bleken veel mensen te verwachten dat hier een vrijliggend fietspad komt, maar ‘wij achten dit niet wenselijk en noodzakelijk’, schrijven B en W. De maximumsnelheid op de weg wordt namelijk verlaagd van 50 naar 30. De gemeente legt meteen een ander wegprofiel met verkeersremmers aan.
Dankzij deze aanpassingen is een vrijliggend fietspad niet meer nodig, vinden B en W. Zij willen hier wel een voetpad aanleggen. Hierbij is het mogelijk om het groen uit te breiden. Voor de aanleg van een fietspad zouden juist bomen moeten sneuvelen.
Vanuit Stiens kwam ook het verzoek voor een vrijliggend fietspad langs de Trijehoeksdyk aan de zuidkant. Dit blijkt ruimtelijk echter te moeilijk: ‘De berm is te smal. Gelet op het smalle wegprofiel is een verhoogd trottoir niet verkeersveilig, met name voor fietsers.’ Aanleg van een voetpad aan de zuidzijde kan wel, maar dan zonder riskante stoeprand.
Enkele bewoners van de Eysingastrjitte en Brêgeleane hebben bezwaren. Zij wijzen erop dat de gemeente Leeuwarderadeel in 2015 voorspelde dat er geen nieuwbouw meer nodig was. Ze verwachten dat er in de komende jaren genoeg bestaande huizen te koop komen en betwijfelen of Stiens nog wel nieuwbouw nodig heeft.
B en W zien deze noodzaak wel: ‘Uit onderzoek blijkt dat in Stiens in de periode tot 2036 behoefte is aan 210 extra woningen.’ In het bestaande dorp is onvoldoende bouwruimte, vandaar de keuze voor Steenslân II.
Volgens B en W is in de plannen voldoende rekening gehouden met de vliegbasis en de natuur. Bezwaarmakers kunnen nog in beroep gaan bij de Raad van State. Die is overbelast en de rechtsgang zou de bouwplannen nog kunnen vertragen.\
<LC.15.08.2024>