Vraag & antwoord
Vraag het Sietske
Bekijk hier een greep van de meest gestelde vragen die onze huurders aan ons hebben gesteld.
Heb je zelf een vraag?
Kom gerust met ons in contact door ons te bellen of stuur ons een e-mail.
- 058 - 216 5457
- hulpdienst@huurdersbelangfryslan.nl
Algemeen
Extra vraag placeholder
Extra antwoord placeholder
Wat is een geliberaliseerde woning?
De liberalisatiegrens bepaalt of je een sociale huurwoning huurt of een woning in de vrije sector. Is de huurprijs van de woning bij de start van de huurovereenkomst lager dan de geldende liberalisatiegrens van € 808,06 (prijspeil 2023), dan is het een sociale huurwoning.
Extra vraag placeholder
Extra antwoord placeholder
Komt de verhuurder voor het ontluchten en bijvullen van het water van de verwarmingsinstallatie?
Soms doet de verhuurder dat inderdaad als service. Maar officieel (volgens het ‘besluit kleine herstellingen’) is dit een taak van de huurder.
Extra vraag placeholder
Extra antwoord placeholder
Wat houdt het Woningwaarderingsstelsel in?
Het woningwaarderingsstelsel (WWS) is een systeem om de maximale huurprijs voor een woning vast te stellen. Eke woning krijgt punten voor onder andere het aantal ruimtes, het oppervlak, grootte van de keuken, energieprestatie, WOZ-waarde en andere onderdelen. Bij het puntenaantal hoort een maximale huurprijs. Je kunt bij je verhuurder jouw woningwaardering en huurprijsopbouw opvragen. Bij twijfel kun je een huurprijscheck uitvoeren op https://www.huurcommissie.nl/huurcommissie-helpt/huurprijscheck-zelfstandige-woonruimte
De Huurverhoging in 2025
Extra vraag placeholder
Extra antwoord placeholder
Ik wil bezwaar maken tegen de huurverhoging
Bent je het niet eens met de huurverhoging? Dan kun je met een brief of e-mail bezwaar maken bij de verhuurder. Dit kan tot 1 juli 2025. Op de website van de Rijksoverheid lees je welke redenen er zijn om bezwaar te maken.
Een voorbeeldbrief en meer informatie vindt u op de website van het Juridisch Loket. https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-bezwaar-huurverhoging/#
Extra vraag placeholder
Extra antwoord placeholder
Vorig jaar werd verteld dat ik op mijn maximale huur zat. Nu krijg ik toch een huurverhoging. Hoe kan dat?
De huurprijs is gebaseerd op het aantal punten van de woning. De overheid bepaalt wat de ‘prijs per punt’ is. Dit leidt tot een maximaal toegestane huurprijs. De corporatie vraagt vaak minder dan de maximale huur, namelijk de streefhuur. De hoogte van die streefhuur is volgens de corporatie passend bij het type huis en de kwaliteit ervan.
Betaal jij nog niet de streefhuur voor je huis? Dan krijg je vanaf 1 juli 2025 een huurverhoging. Betaal je de streefhuur al, dan krijg je geen huurverhoging.
De overheid heeft de ‘prijs per punt’ met 10% verhoogd, daarom is er ruimte om toch weer een huurverhoging toe te passen. Ook al zat je vorig jaar volgens de verhuurder op de maximale prijs die ze wilden vragen. Ook kan het zijn dat je woning het afgelopen jaar extra isolatie heeft gekregen zonder een huurverhoging. Daarmee is het aantal punten voor jouw woning toegenomen en zit je dus niet meer op de maximale huurprijs.
Extra vraag placeholder
Extra antwoord placeholder
Wel meteen je huurtoeslag aan laten passen?
Wil je wél dat de Belastingdienst meteen de nieuwe huurprijs gebruikt en je maandelijkse voorschot van de huurtoeslag aanpast? Dan moet je dat de Belastingdienst zelf laten weten. Hoe doe je dat? Je logt in op Mijn toeslagen met je DigiD. Daar vul je je nieuwe huurgegevens in, met de ingangsdatum van de nieuwe huurprijs.
Extra vraag placeholder
Extra antwoord placeholder
Ik heb klachten over de woning, moet ik nu wel of niet de huurverhoging betalen?
Als je klachten over de woning hebt, moet je toch de huurverhoging betalen. Lost jouw verhuurder de klachten niet op? Bel dan Huurdersbelang Fryslân, wij helpen je verder.
Extra vraag placeholder
Extra antwoord placeholder
Mijn huur is verlaagd omdat ik een zaak bij de Huurcommissie heb gewonnen
Dan hoef je geen huurverhoging te betalen, totdat de gebreken aan de woning zijn opgelost.
Extra vraag placeholder
Extra antwoord placeholder
Past de Belastingdienst per 1 juli ook meteen mijn huurtoeslag aan, nu de huurprijs verhoogd is?
De verhuurder heeft de Belastingdienst de nieuwe huurprijzen al doorgegeven die per 1 juli gelden. Dat hoef je als huurder niet zelf te doen. Maar: de Belastingdienst past de huurtoeslag niet automatisch per 1 juli aan. Dat doen ze pas na afloop van dat jaar, bij de definitieve berekening van de huurtoeslag. Het maandelijkse voorschot van de huurtoeslag blijft dit jaar dus hetzelfde. Als je te weinig huurtoeslag hebt gekregen, dan betaalt de Belastingdienst je die achteraf nog uit.
Extra vraag placeholder
Extra antwoord placeholder
Ik heb enkel jaren een inkomensafhankelijke huurverhoging ontvangen, maar nu is mijn inkomen erg gedaald. Kan ik de huur verlagen?
Als je inkomen boven een bepaalde grens ligt mag je verhuurder een ‘inkomensafhankelijke huurverhoging’ vragen. Daalt nu je inkomen tot onder deze grens? Bijvoorbeeld omdat je niet meer werkt, of dat de samenstelling van je huishouden is veranderd? Dan kun je de verhuurder verzoeken om eerdere ‘inkomensafhankelijke huurverhogingen’ ongedaan te maken en daarmee dus de huur te verlagen. Dat kan tot maximaal drie jaar terug.
Je doet dit door een brief te schrijven aan je verhuurder. Uitgebreide informatie over wat daar in moet staan vind je op de website van de Huurcommissie: https://www.huurcommissie.nl/huurders/sociale-huurwoning/huurprijs-beoordelen/huurverlaging-op-grond-van-inkomensdaling-vragen
Extra vraag placeholder
Extra antwoord placeholder
Ik heb een huurwoning met een slecht energielabel (E, F, G). Mag ik dan wel een huurverhoging krijgen?
Ook woningen met een slecht energielabel mogen een huurverhoging krijgen. Verhuurders hebben met de overheid afgesproken om alle woningen met een E-F-G label voor 2028 aan te pakken. Dit geldt niet voor monumenten. Heeft de woning in 2028 nog een slecht energielabel? De overheid wil in 2030 een wet klaar hebben waarin staat hoe huurders met een slecht geïsoleerde woning in de huur worden gecompenseerd. Bij de overleggen met verhuurders bespreken we regelmatig hoeveel woningen er nog over zijn met een slecht label en hoe deze huurders ook nu al kunnen worden ontzien.
Huurprijs
Extra vraag placeholder
Extra antwoord placeholder
Hoe vaak per jaar mag de verhuurder de huur verhogen?
1x per jaar. Meestal gaat de huuraanpassing in per 1 juli.
Extra vraag placeholder
Extra antwoord placeholder
Ik heb nieuwe buren gekregen maar die betalen veel meer huur dan ik, terwijl het hier gaat om precies dezelfde woning!
De verhuurder mag de huur bij het afsluiten van een nieuw contract verhogen. Er zit wel een maximum aan.
Voorbeeld: een woning heeft 105 punten. De verhuurder mag dan maximaal € 558,66 vragen (prijspeil 2023). Heeft een woning 130 punten, dan is de maximale huur € 701,39. Dat is dan 100% van het bedrag dat een verhuurder mag vragen. Minder mag wel, meer mag niet.
Omdat het beleid van de overheid regelmatig wijzigt en ook dat van de verhuurders, kan het dus zo zijn dat gelijke woningen in dezelfde straat toch voor een ander bedrag worden verhuurd. Omdat elk contract op een ander tijdstip is afgesloten.
Klachten / overlast
Extra vraag placeholder
Extra antwoord placeholder
Ik heb overlast van een boom die bij de buren in de tuin staat. Wat kan ik doen?
Als je prijs stelt op een goede verhouding met je buren, neem dan contact met ze op en overleg hoe je tot een oplossing kan komen. Als takken over jouw tuin hangen, mag je die snoeien, maar dan wel netjes. En liefst dus vooraf in overleg. Want wellicht willen de buren het zelf ook opknappen.
Mocht het zo zijn dat de boom gevaar oplevert, bijvoorbeeld omdat hij dreigt op je huis te vallen, of weet je niet hoe je het moet aanpakken, bel dan je verhuurder.
Extra vraag placeholder
Extra antwoord placeholder
Kan Huurdersbelang Fryslân mij ondersteunen bij een klachtenprocedure?
Jazeker. We kunnen meedenken, uitzoeken, voorbeeldbrieven geven of maken, de procedure uitleggen, et cetera. Uiteindelijk zul je altijd zelf meewerken.
Goed om te vermelden is, dat we altijd eerst ‘hoor en wederhoor’ toepassen. Dat wil zeggen dat we van beide partijen het verhaal willen horen en dan beslissen of we je helpen bij een procedure.
Onderhoud
Extra vraag placeholder
Extra antwoord placeholder
Mijn badkamer stamt uit het jaar nul, kan ik een andere badkamer krijgen?
Dat is aan de corporatie. Bel met je verhuurder om te horen wat er mogelijk is. Het is niet zo, dat je er recht op hebt omdat iets oud is.
Extra vraag placeholder
Extra antwoord placeholder
Mijn stopcontact zit los, wie moet dit repareren?
In veel gevallen betaal je per maand aan jouw verhuurder een kleine bijdrage om ‘kleine herstellingen’ door hen te laten uitvoeren. Dit wordt het servicefonds genoemd. Ga bij je verhuurder na of dit ook voor jou geldt. Als dit het geval is dan worden de reparaties uitgevoerd. Ook vind je op de website van jouw verhuurder welke zaken onder het servicefonds vallen. Heb je geen internet, vraag dan naar de papieren versie.
Heb je geen servicefonds? Dan zijn kleine reparaties voor rekening van de huurder. Er mogen geen noemenswaardige kosten aan verbonden zijn. In het ‘besluit kleine herstellingen’ wordt aangegeven welke reparaties voor rekening van de huurder komen.
Woning
Extra vraag placeholder
Extra antwoord placeholder
Ik wil graag zelf mijn huurwoning opknappen, waar moet ik rekening mee houden?
Een huurder mag zonder toestemming van de verhuurder veranderingen in de woning aanbrengen die bij het einde van de huur zonder noemenswaardige kosten ongedaan kunnen worden gemaakt en verwijderd.
Voor veranderingen en toevoegingen die niet zonder noemenswaardige kosten verwijderd en/of ongedaan kunnen worden gemaakt of veranderingen en toevoegingen buiten en/of aan de woning, kunnen pas worden uitgevoerd na schriftelijke toestemming van de verhuurder.
Een doucherenovatie is bijvoorbeeld een verandering die niet verwijderd kan worden zonder noemenswaardige kosten. Het is daarom van belang om bij de verhuurder schriftelijke toestemming te vragen.
Verhuurders kennen daarnaast ook een regeling voor het vergoeden van een ‘Zelf Aangebrachte Voorziening’ Hierin is geregeld of je een vergoeding krijgt als je gaat verhuizen en zo ja hoeveel. Deze vergoeding verschilt per verhuurder. Kijk op de website voor de regeling van jouw verhuurder of neem contact op.
Extra vraag placeholder
Extra antwoord placeholder
Ik ontdek dat er vocht en schimmelplekken zijn. Wat kan ik doen?
Allereerst is goede ventilatie altijd een goed idee. Elke dag ventileren door de roosters in je ramen open te zetten of het raam in je douche of slaapkamer. Zo kan vocht van douchen, eten koken en dergelijke naar buiten worden afgevoerd.
Heb je een serieus probleem met vocht en schimmel? Neem dan contact op met je verhuurder om hier naar te laten kijken.